onsdag 13 augusti 2025
Nej, inte han också!
tisdag 12 augusti 2025
Den stillsamt reflekterande Rosenberg
söndag 10 augusti 2025
Pruttkulan och andra tillvarons gåtor
lördag 9 augusti 2025
Kritik av Israel är inte antisemitism
Vad jag minns så fanns det inga judar i Sandviken när jag växte upp. Äh, så klart det fanns. Men inte i vänskaps- eller bekantskapskretsen. Inte bland skolkamraterna. Ingen att komma i direktkontakt med. Lära känna.
Däremot användes ordet ”jude” i förklenande sammanhang. När det hade med pengar att göra. Framförallt lån av sådana.
När vi bodde i Berlin hösten 1993 gick jag en gång och klippte mig i Västberlin, på Kantstraße. Hos en svensk frissa.
Hon avslöjade i förtroende att hennes ”fina” kundkrets, borgardamer från Charlottenburg, viskade sinsemellan om de ”hemska” judarna, hyresskojarna och ockrarna. Även om frissan hörde.
Alltså långt efter kriget, Tredje riket och förintelsen. Nja, kanske inte så långt ändå. Inte i syndabocksföreställningar och rasistiska fördomar. I urgammalt judehat.
Jag brukar citera Ulrike Meinhof om tyskarna: ”Ni har Hitler i er.” Mot detta biter varken denazifieringskampanjer eller de många årens gång.
Jag gästföreläste på Birzeit University i Ramallah på Västbanken i två omgångar. Sammanlagt sex veckor. Skaffade mig vänner bland de akademiska kollegerna som jag oroar mig för.
Vad händer efter Gaza? Väntar Östra Jerusalem, sedan länge föremål för den israeliska statens intresse? Därefter Västbanken?
De militanta, våldsamma bosättarna gnuggar säkert sina händer i det sistnämnda fallet, misstänker jag. De kan fortsätta att stjäla mark och starta nya bosättningar. Strunta i FN:s fördömanden.
Palestinierna är inte palestinier i förtryckarnas ögon. Det lärde jag mig under min vistelse på Västbanken. De är araber. Smutsiga araber. Undermänniskor. Israel är en apartheidstat, stadfäst i lagarna. Enligt International Court of Justice.
Ingen av dem på Västbanken, som jag ofta diskuterade med, sammanblandade judar med israeler. De betonade att det är en avgörande distinktion. Judar folkmördar inte. Eller ockuperar och förtrycker.
Därför är kritik av Israel naturligtvis inte antisemitism som man försöker få det till i enfaldig, svensk debatt.
I mitt liv har funnits judiska intellektuella. Jag har alltid endast betraktat dem som det senare, inget annat. Förläggare, författare, publicister och dramaturger.
Jag förfasas över det råa judehat som väckts till liv. Kanske har det aldrig sovit?
I Expressen 250808 berättar Guy Ben-Aharon, israelisk-amerikansk teaterregissör, pacifist, värnpliktsvägrare och motståndare till staten Israels brutala kolonisationspolitik, att han känner sig hemlös.
Ingen vill kännas vid honom. I Israel är ”förrädaren” inte välkommen. I Europa betraktad som medskyldig till slaktandet i Gaza.
Jag lider med honom. I den polariserade värld, där allt är svart eller vitt, blir hans position omöjlig.
fredag 8 augusti 2025
Vilhelm Moberg in memoriam
onsdag 6 augusti 2025
U-båtarna skrämmer med sin närvaro
The National WWII Museum, New York |
Åttio år har hunnit gå sedan de amerikanska atombomberna släpptes över Hiroshima och Nagasaki. Med anledning av detta intervjuas en kvinnlig läkare, aktiv motståndare mot kärnvapen, i TV 4:s Nyhetsmorgon 6 augusti. Hon får frågan ”vad ska dessa vapen egentligen försvara?”.
En besynnerlig fråga, tycks det mig, från programledarna. Men ett mycket bra svar från doktorn.
Nämligen: Snarare borde vi fråga oss vad vi slutar att försvara om vi släpper helvetesvapnen lösa. Vi slutar att försvara civilisationen och mänskliga värden som borde vara oantastliga och självklara.
Istället väljer vi, snarare makthavarna, förintelsen.
Jag läser om den en gång uppburne John Hearsey´s artikel i The New Yorker 31 augusti 1946. Med rubrik ”Hiroshima”. Den ansedda tidskriften upplät hela numret åt Hersey. Och den sålde som smör i solsken. Albert Einstein ryktas ha köpt 1 000 exemplar.
Texten sägs utgöra ett tidigt exempel på ”new journalism”, utan att termen användes. (För att sedermera häftas vid kända namn som Tom Wolfe och Hunter S Thompson.)
Och långt innan begreppet ”journalism of attachment” kom i svang. Det kunde tillämpas, inverterande, på svenska journalister. Attached till den politiska makten.
Det har gått så långt att ett stort antal av dessa journalister i ett offentligt upprop kräver att få rapportera sanningsenligt från Gaza. Om någon fortfarande trodde på att hävdvunna publicistiska ideal, objektivitet och konsekvensneutralitet, hölls högt av msm:s chefer. Glöm det.
Hiroshima. Nagasaki. Hörde jag ”det får aldrig ske igen”? Som efter andra världskrigets 52 miljoner döda, och inblickarna i de befriade tyska koncentrationslägren. Tomma ord. Varken till tröst eller hopp.
Utanför Ryssland har USA placerat kärnvapenbestyckade u-båtar. Vad har USA överhuvudtaget i Europa att göra? Vilken position har u-båtarna? Var exakt befinner de sig? Kanske en militärhemlighet.
Värst av allt, att försöka leva med rädslan inför det som jag ber om inte ska hända. Människorna i Hiroshima och Nagasaki levde som vanligt minuterna innan bomberna föll. De kunde inte förutse katastrofen.
U-båtarna skrämmer, i vilket vatten de än ligger. Kärnvapenbestyckade kan de aldrig vara för långt borta.
tisdag 5 augusti 2025
Min förlorade uppväxtstad
Min släkt kom till Sandviken redan på 1880-talet. Verket grundades 1862. Stadsrättigheter utdelades först 1943. När man pratar om "riktiga" sandvikare, nog kvalar vi in.
Morfars farfar emigrerade till USA. Morfar närde samma dröm. Men blev kvar i Verket till pensionering. Stämplade in när han blott var tretton. Företagsläkaren utfärdade ett intyg om att minderåringen var tillräckligt fysiskt stark för att kunna gå nattskift.
Företagets grundare, Konsul Göransson, drömde om att skapa ett mönstersamhälle i Robert Owens anda. Patriarkaliskt. Hårt styrt. Social kontroll. Inga socialister. En fackförening bildades 1906 med en representant från företagsledningen närvarande.
Om de arbetande nu, till Göransson irritation, absolut måste sammansluta sig kollektivt. Det behövde de ju egentligen inte, enligt patriarken. Han tog ju hand om de sina på alla sätt och vis. Från vaggan till graven. Den gode fadern.
Svartvita foton på det brukssamhälle som uppfördes visar på företagsägda hus i långa rader. Syrenbersåer och vedbodar. "Konceptet" ger ett trevligt intryck. Om än signalerande ett för makten överskådligt samhällsläger.
Mina morföräldrar bodde på Bruket. Med fem barn. Ett rum och kök. Tills de flyttade till Pensionärshemmet. Samma utrymme. Ett rum och kök. Men bekvämligheter. Inomhustoalett.
Bortom syrénbersåerna och hallonbuskarna det aldrig tysta Verket, som förutom att producera stålprodukter producerade fabrikssjälar. Verket förskaffade sig internationellt rykte.
Stig Sjödin flydde med dikterna under armen, skrev om fabrikssjälarna. Lojala och plikttrogna. Föga uppstudsiga. Undantag fanns. De benämndes "händiga".
Om jag inte, mycket tveksam, begivit mig söderut till Upsala och universitetet, som den första akademikern i min familj, hade jag nog räknats in bland de händiga. Eller kanske klarat mig med stämpeln "jollig".
En gång kallade en kvinnlig klasskamrat i läroverket mig så. När hon inte visste, tror jag, att jag hörde.
Jag hade svårt att passa in i den konforma miljön. Utan att direkt vara någon bråkstake.
Jag föddes, på BB i Gefle nota bene, 1949. Växte upp i Sandviken. Det var en fredlig och idyllisk stad med Kanalen som stillsamt flöt igenom. Om än föga stimulerande för en meningssökande tonåring. Men hellre en tråkig än en bråkig stad, för att vitsa till det.
Jag har kontakt med en kompis från uppväxten. Han drar sig för att gå ut om aftonen.Vill inte riskera att möta ett gäng ungdomar som ger sig på honom. Faran är inte överdriven.
Massinvandring kostar. Men kommunalråden trodde, stort uppslaget i rikstidningarna, att intäkter skulle genereras, om man bara öppnade dörren till Sandviken. Arma nöt. Jag kallar dem hellre naiva än cyniska. För jag vill inte tro dem om det senare.
Kostnader. Gigantiska. För det allmänna. "Man ska inte ligga samhället till last", predikade alltid min mor. Man ”måste arbeta och göra rätt för sig”. Inte förmådde den socialdemokratiska "arbetslinjen" värva alla inflyttade. Långt, långt, därifrån.
I Arbetarbladet, som vi hade som morgontidning i mitt socialdemokratiska hem, 5 augusti (Rubriken hämtad därifrån.) läser jag att Sandviken, stora delar av staden, numera klassificeras som ett utanförskapsområde. Att jämföras med Rinkeby och Tensta.
Fattigdom och kriminalitet. Övervakningskameror. Polis som inte kommer. En totalt förändrad livsmiljö. Jämfört med hur det för inte så länge sedan.
Mitt Sandviken! Vad skulle mina föräldrar ha sagt? Min morfar?
Jag saknar ord.
FOTNOT. Författaren disputerade 1979 vid Uppsala universitet på avhandlingen "Från Konsul Göransson till MBL: om lokal facklig kamp i Sverige".
Även publicerad, under annan rubrik, på 8 dagar 2025-08-06
måndag 4 augusti 2025
Jag skäms för Sveriges regering!
söndag 3 augusti 2025
Medelklassdumburken
fredag 1 augusti 2025
En halv tysk
torsdag 31 juli 2025
Konformitet dödar
tisdag 29 juli 2025
"Det är lögn!" utbrast Leni Riefenstahl
Bild: Edge Entertainment |
Inför premiären på den emotsedda dokumentären ”Riefenstahl” (2024) läste jag om den i tysk press. Tydligen skulle man få möta en Leni Riefenstahl, Hitler och Goebbels uppburne hovregissör med en budget andra filmare bara kunde drömma om, som aldrig tidigare.
Och nu, en juliafton, lyckas vi mot rimliga 49 kronor, hyra den på Apple TV.
Jag är teknisk idiot. Lyckligtvis inte min livskamrat. Så hon klarade av att snabbt och smidigt hämta ned den på vår nya apparat från Power.
Och den motsvarade mina högt ställda förväntningar. Ja, mer än så. Det är inte att överdriva att jag närmare två timmar satt som klistrad. Imponerande research bakom filmen.
Rikligt material från Riefenstahls egna hyllor, utdrag från talk shows i tv, intervjuer (som det hände att hon hastigt och lustigt avbröt när frågorna inte passade henne).
Leni Riefenstahl (1902-2003), som i likhet med andra tyskar blev mycket gammal, krävde att tillrättaläggande få redigera sin egen livsberättelse. Där ingick inte flörtandet med Adolf Hitler. Och inte en massaker på judar i Polen som hon enligt ögonvittnen beskådade.
Heller inte de statister, roma och sinti, hon använde i en film. Och som efter inspelningen avrättades. Även barnen.
”Det är lögn!” utbrister hon topp tunnor rasande. Kanske tror hon på sina egna ord. Förträngningens mekanismer fungerar. Kanske ljuger hon medvetet. Kanske odlar hon en livslögn för att stå ut med sitt skamliga förflutna. Jag är benägen att tro det det senare.
Jag litar nämligen inte för fem öre på henne och de långdragna utsagorna om hennes roll i Tredje riket. Hennes svajiga distinktion mellan konst och politik. Enligt henne själv var hon aldrig politisk. Inte ens i Hitlers knä.
Inte höll hon upp en furstespegel, inte gjorde hon några propagandafilmer åt nazisterna, som ”Viljans triumf” och den om Berlinolympiaden 1936. Nähä.
I dokumentären förekommer Albert Speer. Hitlers kelgris, arkitekt och rustningsminister som med sina insatser, i dem användandet av tvångsarbetare som dog som flugor under omänskliga förhållanden, förlängde kriget.
Klarade sig från repet i Nürnberg. Det borde han inte ha gjort.
Med sin fala retorik dömdes han inte till döden. Utan till tjugo år i Spandau. Skrev sina memoarer. De blev bästsäljare av stora mått. Efter frigivandet deltog han i debatter med röda studenter på Freie Universität.
För mig förblir denne intelligente, till skillnad från andra toppnazister, en gåta.
Yrsa Stenius och Gitta Sereny delade Riefenstahls förtjusning i den bildsköne Speer. Präntade ned det i böcker. Jag fattar inte varför denna personlighetstyp attraherar kvinnor.
Kriminella. Sociopater.
Kanske samma sak med Clark Olofsson. Som tillbringade större delen av sitt liv bakom lås och bok. ”Stockholmssyndromet” myntades efter hans bravader i banken på Norrmalmstorg. Kvinnor föll för honom.
Jag förstår ingenting. Hjälp mig.
Men se dokumentären.