Varje gång passeras med bil Stig Dagermans grav. På väg till eller från lungvädrande pandemipromenader, jag tycker spontant illa om benämningen men väljer att behålla den.
Under beaktandet av rekommenderad social distans raska promenader i Älvkarleby i Norduppland. Invid för det mesta reglerat vatten som i vild glädje kastar sig framåt när dammluckorna väl öppnats. Ett kraftverk som med mäktiga turbiner inbjuder till respekt.
Många år har gått sedan Dagerman, med omistliga verk som Tysk höst (vem har överhuvudtaget skrivit bättre om efterkrigsmisären i förlorarnas land?) och Ormen, inte orkade mer utan i garaget satte punkt för sitt liv.
I en bild han poetiskt framkallade framstår att dö som något vackert och synnerligen långt från all virusrelaterad, svårfattbar massdöd på sjukhus och vårdhem: Att dö är att resa en smula från grenen till fasta marken. (Undrar om det inte står på hans gravsten.)
I sig är döden inte vacker, vem skulle kunna hävda det förutom Stagnelius. Det är Dagermans ord som är det och gör den vacker. Liksom Stagnelius med sina ord.
Jag minns när jag spörjde en onkolog på Akademiska i Upsala om vad som skulle hända med mig om jag tackade nej till behandling, alternativet att avstå aktualiserades mot bakgrund av att en mycket oviss utgång hade presenterats: - Du försvinner bort som ett löv i vinden.
Kanske hade hon som jag senare, kanske aningen överdrivet och orättvist, omtalade som "Dödsängeln" läst Dagerman.
Om bortväljandets alternativ valts, en kort stund var jag frestad att bli det där lövet, hade jag sedan länge inte tillhört de levande.
Fast döden kanske är missförstådd? Kanske det är själens räddare när kroppen fallerar? Kanske döden gillar "sin" Skorpion, det finns synska personer som tror sig sett tecken på det. Den lilla skuggan bredvid den stora skuggan.
SvaraRaderaLåt oss hoppas, så småningom får vi veta.
SvaraRadera