Igår tittade vännen Knut Lindelöf, brevboken "Mellan klasserna" har vi skrivit tillsammans, in till oss på Holmen i Gefle. För kaffe, nybakad kardemummakaka och uppfriskande samtal på balkongen.
Knut mellanlandade på väg till övernattning i Sundsvall. Sen vidare med bil ända upp till Luleå. I sällskap med särbo och kompis till henne.
Jag har ett speciellt minne av Luleå från ett par år in på 90-talet. Mitt i smällkalla vintern. Massor med snö. I Luleå pågick en konstutställning utomhus. Skulpturer med is som byggnadsmaterial. Fantasifulla och fyndiga.
Jag flög upp till Kallax flygplats (Luleå Airport). Inbjuden till tekniska universitetet, osäker om det hette så redan då, men det må så vara.
Jag hade skrivit ett paper, som preliminära texter kategoriseras inom akademin, betitlat "Den nödvändiga vetenskapligheten och den ovetenskapliga högskolan" (1991) som väckt visst uppseende inom högskolevärlden med reaktioner, positiva överlag, från diverse håll.
Och nu var jag uppbjuden till Norrbotten för att inleda ett seminarium.
Jag minns inte hur det gick. Bra eller dåligt.
Det enda jag minns är att när jag om arla morgonen kom ned för att äta hotellfrukost, var det alldeles svart i matsalen. Jag trodde inte mina ögon. Drömde jag? Förklaringen löd att ett stort antal förmågor från ett land i Afrika sökt sig till Luleå för att utbildas till gruvingenjörer.
Nå, det var en avstickare.
Jag har medverkat ofta på sajten lindelof.nu. Jag brukar likna den vid en en lägereld att samlas kring. I ett kyligt, snålt åsiktsklimat. Som tycks bli allt frostigare och bistert.
Du riskerar att vid minsta avvikelse från den påbjudna, allmänna meningen stämplas som putinist eller något annat.
Glöm nyansering, analys och problematisering. Kritiskt tänkande. Allt nedkokat till ideologi ("falskt medvetande" som marxister säger), russofobisk krigshets och propaganda. Massmedierna spelar med, lydigt agerande maktens pipor.
Det öppna samtalet, där det är högt i tak och åsikter bryts, förefaller förbjudet i Sverige. Alla måste tycka samma sak.
Och var finns "vänstern"? Finns det längre någon sådan värd namnet i detta konforma land?
På lindelof.nu samlas uteslutande äldre gentlemen. Undantagsvis någon kvinna. Till gentlemännens förtjänst skall sägas att de är välskrivande och upplysta. Alltid stor behållning att läsa dem.
Jag brukar omtala oss fyrtiotalister som "de sista entusiasterna". Och frågar mig ofta: vad kommer efter oss? Vad med yngre generationer? Är vi den sista, politiskt medvetna och samhällskritiska generationen?
Undran kan tyckas inbunden och gubbigt konservativ, låt så vara. Men den släpper mig inte.
Betecknande för lindelof.nu är samstämmigheten. Sällan nån utstickande röst. Som skulle fungera samtalsantändande. Som bäst i kommentarerna till publicerade artiklar.
I bubblorna samlas de som tycker annorlunda. Men annorlunda på samma sätt. Men utan bubblor? Ökenvandring och samtalsdöd; politisk ensamhet. Ingenting annat. Så, leve bubblorna!
Foto: Knut Lindelöf (lindelof.nu)