torsdag 25 juli 2024

Alternativt boende, alternativt liv











Flanerar i en stad som gjord för en yrkesflanör, som jag kaxigt brukar titulera mig efter pensioneringen från den statliga disciplineringsanstalten. Disciplinering står här för ideologisk sådan, hela värdegrundsbatteriet som svenska högskolor lydigt anammat och applicerar. 

Därmed har de övergivet det stolta, akademiska idealet om att institutionalisera ett kritiskt tänkande, utgöra en oas för ett sådant. "Kritik" betyder numera en rättesnöresstyrd "normkritik".

Staden som åsyftas är de många kanalernas. Nej, jag pratar inte om Venedig. Utan Amsterdam, inte för inte kallad "Nordens Venedig". 

Min framlidne vän, tillika förläggare, Gert Nilson älskade denna stad. Lika mycket, tror jag, som han älskade arkitektsnillet Gaudis Barcelona. Hur förstå hans kärlek till Amsterdam? Inte längre möjligt att spörja honom om detta. 

När jag stannar till och smått längtansfullt betraktar de många husbåtarna på Amsterdams kanaler inbillar jag mig att jag funnit svaret på min undran. 

Dessa flytetyg ger antingen ett primitivt eller ett nästan lyxigt intryck. En stor bredd med andra ord i husbåtsfenomenet. Men gemensamt för alla husbåtar, oavsett standard och utformning, är att de synliggör ett alternativ

De sänder betraktaren en tydlig påminnelse om att något annat är möjligt än det som kommit att uppfattas som enda boendeformen eller självklara livsstilen. Vattenytan bär ett
utvecklat, kanske vågar jag skriva ögonöppnande, alternativ. Det stör ett inrutat, bekvämt tänkande. 

Alternativt boende, alternativt leverne. Som fristaden Christiania i Köpenhamn, hatad av de slemma bostadsprofitörerna. En fristad inte endast färgad av pushers, enligt fördom och rykte, utan av entreprenörsanda och kreativa, konstfulla individer. 

Gert Nilson var en alternativens beskyddare, medveten om den inneboende, horisontvidgande potentialen i alternativet som livsrum, alternativet som den frisläppta tankens språngbräda

När jag besökte honom sista gången i hans bostad i Örgryte hade han samlat på sig ett gäng aktuella böcker om trädhus. Tala om ett alternativt boende! Högt ovan marken, terra firma. Fågelperspektivets bostäder.

Hans bokförlag Korpen profilerade sig som utgivare av alternativ litteratur, i allt väsentligt alternativet till fyrkantig och förutsägbar sådan. I gränslandet mellan vetenskap och konst. En, sammanfattningsvis, tankestimulerande utgivning. Med författare som Johan Asplund och förläggaren själv.

Appellerande till modet att tänka bortom allt som kunde tyckas givet och färdigt, ändligt och avklarat. 

Jag vet inte om en husbåtarnas filosofi formulerats explicit någon gång. Jag vet heller icke vilka som bebor dem i Amsterdam, om det blivit ett medelklassalternativ. Eller vad det kostar att förtöja dem. Konsulterade AI, men fick inte något tillräckligt konkret svar.

Roligt dock läsa att man kan befrias från förtöjningsavgift vid låg inkomst. Nyfiken på hur det fungerar. 

Jag piggas upp av dessa husbåtar i Amsterdam. Av den uppbrottskittlande tanken att det faktiskt finns alternativ. Själv bor jag på land, om än nära vatten (inga husbåtar!), i en bostadsrättsförening med åldrade grannar. Småborgerligt inlåsta äro vi alla i boende och ande. Rejält förtöjda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar