Den i broderlandet hyllade danska filmen Miss Viborg från 2022, som man kan hyra för överkomliga 49 kronor på SF Anytime, präglas av förutsägbarhet. Men det stör mig inte. Den förblir ändå klart sevärd. Mångbottnad och berörande, för att inte säga manande.
Frågan vibrerar hudnära från första sekvens: Vad gör vi av och med våra enda liv?
Huvudpersonen vann en gång förstapris som Miss Viborg i en skönhetstävling. Numera förtidspensionerad, kraftigt överviktig och orörlig, tuffar omkring på en elscooter.
Ensamstående i den intill pedanteri gränsande välstädade lägenheten, hund enda sällskap, vykort från när och fjärran tapetserar kylskåpsdörren, avlyssnar i ett eskapistiskt syfte långtradartrafik på en kommunikationsradio placerad strategiskt på köksbordet.
Drygar ut pensionen genom att i små plastpåsar sälja tabletter (men inte till barn), som jag tror hon skaffar på recept, genom att kuska omkring på scootern i grannskapet.
Drömmer om att för de pengar hon tjänar på sina skumraskaffärer skaffa sig en lägenhet i Malaga på spanska solkusten. Pluggar elementär turistspanska i hörlurar.
Pengarna förvaras i en resväska under sängen. Och den vakne åskådaren anar förstås genast att någon kommer att lägga vantarna på dem. Vilket också sker. Jag tror inte att jag spoilar filmen genom att avslöja detta. Hur filmen slutar förtäljer jag däremot icke. Se själv!
Min första reaktion är att det ser så förbaskat tråkigt ut i de kvarter i jylländska Viborg, tillhörande utkantsdanmark, som kvinnan bebor. Inte som man som svensk, inlåst i romantiserande förhandsuppfattningar, vill föreställa sig det yndiga Danmark.
Det liknar ju en typisk svensk förort där man dväljs endast för att man inte har råd att bo någon annanstans.
Det är en i grunden sorglig historia som serveras. Om livsdrömmar, flyktförsök och oundvikliga nederlag. Så där som väl de flesta av oss håller på. För att stå ut med tillvarons grå tristess, bedra oss själva att något annat ändå är möjligt.
Det är en i grunden sorglig historia som serveras. Om livsdrömmar, flyktförsök och oundvikliga nederlag. Så där som väl de flesta av oss håller på. För att stå ut med tillvarons grå tristess, bedra oss själva att något annat ändå är möjligt.
Att Shangri-La väntar runt hörnet på oss. En hemlig resväska under sängen den ofrånkomliga rekvisitan. In i det sista drömmer vi envist om att något diffust annat kunde och borde hända. Det efterlängtade livet förblir latent - aldrig förverkligat.
Den över alla breddar svällande, jag undrar hur mycket som är fejk och uppstoppat, Ragnhild Kaasgaard utgör en ny bekantskap för mig på vita duken. Hon gestaltar den orörliga kvinnan med sin lurviga lilla hund, döpt efter en dansk skådespelare, på ett övertygande sätt.
Påminner i sin apparation lite om den tyska skådespelerskan Marianne Sägebrecht i Percy Adlons film Bagdad Café.
Kristian Halken, som den medkännande lakoniske långtradarchauffisen, är som alltid fullkomligt lysande. Jag minns honom främst från tv-serien Badehotellet och filmen Oldboys. Alltid trovärdig, vilken roll han än ikläder sig. Liknar i sin lakonism Jarl Borseén,
Marianne Blücher heter den för mig hitintills okända regissören som med denna film, trots förutsägbarheten, bevisar hur speciell och ovanlig - även när det handlar om till synes "vanliga" människor - dansk film är. Långt från samtida svensk film.
Kristian Halken, som den medkännande lakoniske långtradarchauffisen, är som alltid fullkomligt lysande. Jag minns honom främst från tv-serien Badehotellet och filmen Oldboys. Alltid trovärdig, vilken roll han än ikläder sig. Liknar i sin lakonism Jarl Borseén,
Marianne Blücher heter den för mig hitintills okända regissören som med denna film, trots förutsägbarheten, bevisar hur speciell och ovanlig - även när det handlar om till synes "vanliga" människor - dansk film är. Långt från samtida svensk film.
Varför det är så, kan man bara spekulera om. Men jag har mina teorier i riktning överdriven försiktighet och politisk korrekthet. I vårt land har det inte framträtt någon Lars von Trier. I say no more.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar