onsdag 29 juli 2020

Vita bergen måste vänta














Vi tilltalar varandra ”Broder”. Men inga biologiska band mellan oss. Själsbröder. Tillsammans har vi kläckt ett nytt begrepp: samflanera. Vilket vi plägar göra åtminstone två gånger per år. I Vita bergen på Söder i Stockholm. Nu under coronan skjutet på en oviss framtid.

Vi brukar slå oss ned och filosofera på en bänk i Vitabergsparken, där Carl-Anton (har han ett efternamn, eller är det som med Cher?) ledde musikunderhållning. Från en scen som sedan länge, upprörande för att inte säga skandalöst ur ett kulturhistoriskt perspektiv, är riven. 

Jag minns när Cornelis var en av gästartisterna. Det måste ha varit i slutet av hans liv. Han gick bort 1987. Tunn och märkt av sjukdomen intog han tiljorna med sin gitarr. Fryntlighet och korpulens borta.

Men oklanderligt proffsig och säker när han framförde balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind. Nå, han tappade en vers. Kanske strök den. Fullkomligt otänkbart framföra denna visa i dessa hetsens dagar. Pedofili, skulle pk-horden vråla. Kvinnoförakt. Bannlys, bannlys!


Kompositören Carl-Anton. Liksom för många ord intryckta i varje rad. Måste sjunga fortare vid slutet av varje rad, för att få dessa att glida in i ackompanjemanget när visorna framfördes. Man satt som på spänn. Skulle han lyckas?


Men den kylskåpskalla filen och de gula maskrosorna har han skänkt evigt liv. Liksom doften av tjära. Svensk sommar - som ingen annanstans på jorden. Att längta till. 


Broder Hasse och jag har känt varandra sedan mitten på 90-talet. Det började med ett anrop från Hasse. Han skulle författa en uppsats i ämnet Idé- och lärdomhistoria vid Stockholms universitet. Om medborgarlön. Jag sände honom mina böcker. 


Därefter har vi hållit kontakt. Hasse är astrolog. Seriös sådan. Ingen veckotidningscharlatan. Minns att astrologi en gång i tiden var ett av huvudämnena på Sorbonne! De kända naturvetarna, universums uttolkare, var alla astrologer. Fattas bara annat. 


Jag är våg. Inte hade jag funderat särskilt mycket på det. Men i och med Hasse vet jag bättre. Ett luftburet tecken. Förpliktigar. Att vara stolt över. I gott sällskap. Zlatan. John Lennon. Inga dussinfigurer. Nu förstår jag svårigheten livet igenom att umgås med icke-kompatibla tecken. 


Hasse har bett om min födelsetid, klockslaget, för att kunna göra en ordentlig analys av mitt öde. Men jag vet den inte. Jag har heller inte försökt ta reda på den. Kanske fruktan inför vad Hasse skulle kunna se med hjälp av detta. 


Människor som anlitat honom har förbluffats av hans träffsäkerhet. 


Häromdagen fyllde Hasse sextiosju. Han är snart ikapp mig. Måtte vi få många fler samflanerandets fria samtal i Vita Bergen. I värsta fall med rullatorer. Själsfränder, som sagt.


Bild: Samflanerandets område. 

8 kommentarer:

  1. Dock finns en esoterisk hemlighet som de flesta vågar inte känner till: de existerar inte. Vågen är en "polerad" Skorpion, (Jungfru, Våg & Skorpa är ursprungligen samma tecken med olika styrande planeter). I Vågen lever paradoxalt nog döden. Den kärva, bistra Vågen brukar det inte pratas om..

    SvaraRadera
  2. Hasse
    Jag förknippar inte Våg med död. Scorpio som har Pluto och tidigare mars som ledande planeter är däremot mer av den kalibern. 8 huset förstärker även den bilden med kaos och död. Vågen har som tur Venus som ledande planet och ska tydas som både konstnärlig och kreativ ådra.

    SvaraRadera
  3. Om man inte tror på teorin med en zodiak utan Jungfru & Våg kan man kolla på Jungfruns teckensymbol: vilket annat tecken har en nästan identisk symbol? Och varför anses Vågar så lämpade för krig (ett officerstecken)? Och om Vågen är riktigt skeptisk kan han gå till badrumsspegeln & titta sig själv i ögonen, vem visar sig (ofta) tydligt där? Scorpius. Soltecknen ger även typiska utseenden.

    SvaraRadera
  4. Det som slog mig när jag läste på Stockholms universitet och ämnet var idéhistoria väldigt många filosofer är oxar och vågar. Inte konstigt båda tecknen delar på planeten Venus. Det som skiljer dem åt är att oxen hela tiden försöker förklara genom att skapa strukturer som anknyter till fysiska materiella modeller. Vågen däremot gör det inte.Helt rätt är at det går att bestämma utseende utifrån tecken. Oxar och vågar har också där en fördel framför andra tecken. Venus skapar även där fördelar som vi övriga tecken inte har.skönhet och elegans.För mig går det inte att koppla ihop död och kaos med våg.

    SvaraRadera
  5. Vet inte varför jag tänker på fotografiet av Nietzsche i uniform med dragen sabel..

    SvaraRadera
  6. Mer relevant är Augustinus. Skriver om astrologer såväl i Bekännelser som i Om Gudsstaten..

    SvaraRadera
  7. Ja och båda böckerna lysande på allra bästa vis.Läste båda när det begav sig på universitetet. Bekännelser ingick som studiematerial.En hyllning till antiken om jag får uttrycka mig fritt.

    SvaraRadera
  8. Det som slog mig när jag läste Augustinus var att jag satt fast i mina egna fördomar när det gällde religion och framför allt religiösa människor.Alla är vi utlämnade och det existerar ingen total sanning. Tvärtom är allt möjligt......

    SvaraRadera