tisdag 20 augusti 2019

Det dummaste man någonsin läst!










Samtiden präglas, och plågas, av att allt skall filtreras genom den förhärskande politiska korrekthetens normerande filter. Det skattefinansierade Nationalmuseum har exempelvis försett konstverken med politiskt korrekt information så att man som besökare ser och tolkar dem rätt. 

Genusglasögon på. Postkolonial blick. Det förflutna skall bedömas med dagens påbjudna normer. I förekommande fall skrivas om, korrigeras. Som när Pippis pappa inte längre får heta "negerkung". 

Ideologin sätts före konsten. Samma som i Tredje Riket, Sovjet, DDR och Nordkorea. Konsten tilldelas en instrumentell funktion, det blir konsekvensen. Den skall uppfostra och upplysa. Om det för dagen sanna och korrekta. 

Vi medborgare har bara att lyda och anpassa oss. Tiga och jama med.

Jama med i det som av makten och dess ideologer är fastslaget som ovillkorligt sant och korrekt. Maktens beskyddare, dit också uppburna opinionsbildare hör, är många. Nationalmuseums korrigeringsprogram torde de älska. 

Jag fick för mig att göra experimentet att flytta det politiskt korrekta synsättet till ishockeyn och mitt favoritlag Brynäs. Vad händer om pk-perspektivet läggs över en hockeymatch? Dras till det yttersta med modeord som "rasism" och "kolonialism"? 

I Gavlerinken har den årligen återkommande internmatchen Svarta mot Vita nyligen spelats. Med spelare från Brynäs damlag för första gången på isen. 

Den matchen, som lockar stor publik, kunde som jag såg det tjäna som ett passande underlag för en politiskt korrekt drapa enligt den rådande diskursens spelregler. 

Jag skrev en insändare som publicerades både i Gefle Dagblad, där den slogs upp med bild--by-line, och Arbetarbladet:

https://www.gd.se/artikel/insandare-svarta-mot-vita-det-later-urgammalt-och-unket

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Ingen genomskådade mitt experiment och hejdade sig med ett: Så idiotiskt kan väl ändå ingen tycka och uttrycka sig! Jag blev hudflängd. Minst sagt. Idiotförklarad. Kallad "tomte". 

 Detta var det dummaste man någonsin läst! Löjligt. Nonsens. Absurt.

Det har varit lugnt och skönt ett tag i Gävle. Men nu är han på gång igen, den där Ekstrand. Suckade någon. (Man undrar vad de dagligen verkande journalisterna i Gävle tycker om det indirekt utfärdade betyget? Lugnt och skönt i vanliga fall, hm.) 

Efter 45 ilskna kommentarer på Arbetarbladets FB-sida ryckte kloke vännen Anders Konnskog ut och försökte få de rasande att förstå att det var ironi. Det undrar jag om de överhuvudtaget köpte. 

 I så fall torde mer än en ha känt sig dum och kanske ångrat sin impulsiva reaktion. 

Tja, vad ska man säga? Kanske glädjas över att vanligt folk är beredda att freda hockeyn mot det fördummande pk-språket? Eller: Ironi, det är svårt, det. 

Kanske borde jag veta bättre som erfaren skribent än att begå mitt experiment. Med risk för att göra mig lustig på andras bekostnad. Nå, det får jag ta i så fall. 

Humorlöst verkar det vara i min hemstad. Dessvärre. 

Heja Brynäs, guldet skall hem!

2 kommentarer:

  1. HA, HA. Skrattade så jag fick kaffet i halsen när jag läste insändaren. Den dök av någon anledningen upp på min skärm härom dagen och jag fattade inte först att den syftad på något du skrivit ganska nyligen. Den arge gubbens reaktion var obetalbar.
    Ironi är som sagt svårt! Fick mig att komma ihåg en gammal fekjad intervju en kompis gjorde i FiB/K för många år sedan med Aina Vastatuuli (fritt översatt Motvalls Kärring) ordförande för FAN - Förenade Ateister på Nordkalotten och kort därefter fick tidningen brev från "humanistisk förening" som ville få kontakt...

    I övrigt håller jag med dig om de tillrättalagda "vägledningarna" med ideologiska projiceringar bakåt i tid. De inte bara förolämpar publikens intelligens utan blir inte sällan vilseledande.



    SvaraRadera
  2. Mats, dina kommentarer är alltid så roliga få ta del av! Tack. Du är en pärla. Ja, det blev ett ståhej, nästan utan dess like. Jag avser skriva något på temat heliga kor. Endera dagen.

    SvaraRadera