tisdag 14 februari 2023

Gubbstrutten i villfarelse






















Nä, fy tusan, inte dit igen! Surt utslängt denna dags förmiddag. När min närstående, vi hostar och kraxar lika förkylda båda två, föreslår en bilutflykt för omväxlings skull. Denna gång till Högbo Bruk utanför Sandviken. 

Bruk och bruk. Numera frilufts- eller rekreationsområde. Det är väl den modärna benämningen. Men smeder och glasblåsare bedriver ju faktiskt verksamhet i Högbo. Och hantverkare ligger aldrig på latsidan, ingen "rekreation" eller något "friluftsliv" för dem.

I mitten på 60-talet planterade jag och kamrater skog åt Högbo Bruk. Gud, vad vi fuskade. Grävde ner många stackars små plantor i ett och samma hål, ackordet var ju uselt. Upptäcktes aldrig. Klart arbetsledningen borde fattat misstankar.

Ofattbart. Nästan. Jimi Hendrix, som knockade alla på Woodstock med sin vilda virtuositet, framträdde i Högbo, på festplatsen. Utomhusscenen. Riven sedan många år. De tondöva kulturvandalerna har ingen känsla för det de borde värna om.

När sympatiske Ola Berggren, tyvärr borta sedan flera år, var högsta höns på konferenshotellet föreslog jag honom att inreda ett Jimi Hendrix-rum. Men han bodde ju aldrig här! Spelar roll. 

Jag gav kurser i Upplevelseekonomi, insnöad på fenomenet storytelling som marknadsföring. Det avgörande om det är en bra eller kittlande berättelse, inte sanningshalten. 

Konstnö. Pay & Ski. Anglifieringen smugit sig på även Högbo. Min alltid rödblommiga farsa - hälsan själv - skulle få spader. Natursnö och inget annat ska det vara när man klämmer lagg. Men det lockar inte fjollträskare med plånböcker. 

I högboskogarna arrangeras "teambulding" med klätterövningar och annat joll så chäfen kan skilja ut vem som offrar sig och är mest lojal. Flest blåmärken vinner. 

Migranterna grillar för fullt om sommaren, högljudd arabiska så det ekar över änderna i sjön. Det är nya tider nu, Ekstrand. Försöker jag mumla till den konservativa gubbstrutt som jag möter i spegeln. Och som lever enligt devisen det var bättre förr. 

Jag förlorade mig i associationer, som vanligt. Vad jag inledningsvis avsåg säga var att det är månader sedan Högbo senast besöktes, konstateras med hjälp av mobilens almanacka. Det sker verkligen inte så ofta som jag har för mig. Gäller förvisso även andra platser. 

Så, inga automatiskt sura kommentarer i fortsättningen när utflyktsmål föreslås!

Bild: Repstege att använda vid teambulding, (c) panduro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar