tisdag 14 februari 2023

Och livet blir aldrig mer detsamma














Tv-bilderna från jordbävningens Turkiet är mycket svåra att ta in. Räddningsmanskapets febrila ansträngningar, i kamp mot klockan. Siffrorna på antalet döda som bara stiger. Människors ohöljda förtvivlan. Plötsligt förändrades allt. Och livet blir aldrig mer detsamma. 

En mardröm i vaket tillstånd. Ett dråpslag.

Det kan låta cyniskt, men det är absolut inte min avsikt. Och jag jämför inte olycka med lycka. Men jag hade en företagsekonomikollega som hävdade att det finns inget bättre i livet än att vara förälskad. Ett revolutionerande tillstånd för sinnet. 

Livets vår. Dagarna porlar som den muntraste bäck. Man är förlorad på det bästa, gränslösa sätt. 

Trist som jag är, har i ett tidigare skede i Upsala umgåtts med psykoterapeuter, även familjeterapeuter, kunde jag inte låta bli att inskjuta, liksom "vuxet" avkylande: Men den går ju över, förälskelsen! Den kan inte permanentas, en övergående psykos. 

Det störde honom inte det minsta: Då byter jag bara! Och det gjorde han, ständigt dök han upp med nya kvinnor (förälskelser) vid sin sida. 

Som om han planerade för det som man egentligen inte kan planera, det överraskande och överrumplande. Det som plötsligt bara slår en. Ofta har jag citerat John Lennon från sista skivan Double Fantasy: "Life is what happens to you while you´re busy making other plans."

Vi troende ifrågasätter inte de mirakel Jesus åstadkom. Vid en av mina vistelser som gästföreläsare vid Birzeit University i Ramallah bjöds jag av mina värdar med till olivodlingar utanför Jeriko, exakt på platsen där Jesus botade två blinda. Ett mirakel. 

Nog drömmer vi väl, om än med synen i behåll, att miraklet skall inträffa i våra ofta futtiga, bleka liv? Typ en förälskelse. Och livet är med ens radikalt förändrat. 

Tilläggas måste att Jeriko, som jag i och för sig blott såg på avstånd, blev en besvikelse. Jag hade i min fantasi föreställt mig något helt annat. Med "Joshua fit the battle of Jericho" ringande i öronen. Inget storstilat. Hofors på Västbanken.

Bild: Boktugg 

1 kommentar:

  1. En del tänker lite på Gomorra. Vad som tydligen hände när paranormala krafter var missnöjda.

    SvaraRadera