tisdag 24 december 2019

Doppareda´n










"Albert & Herberts Julkalender", den överlägset bästa tv-julkalendern någonsin, såg jag detta år de sista dagarna av i Öppet arkiv i SVT. 

Jag hade, skam sägandes, inte undersökt om möjligheten fanns i Öppet arkiv. Hade i stället letat fram min gamla trötta och undanställda dator, batteriet helt slut, med dvd-uttag. 

Samt ur bokhyllan hämtat min dubbel-dvd med fadern och sonen på Skolgatan i gamla Haga. Herkules, icke att förglömma. Denna i alla väder trogna, slitstarka kamp.

Njutbart samspel mellan Cederhök och von Brömsen. Improvatoriska inslag. Skrattet nära flera gånger hos Hebbe lelle när fassan drar på med oefterhärmligt minspel. Och så Alberts härliga idiom. Ord och uttryck som väl ingen göteborgare numera tar i sin mun. 

Sist men inte minst gatorna och husen i gamla Haga. Som jag själv hann uppleva innan urbanvandalerna drog in och förstörde. Trots idoga protester. 

En yngre sociolog, kommer inte på namnet i skrivande stund, fångade i en tjock bok den Haga-atmosfär som sedan länge är förskingrad och borta. I rivningskåkarna huserade konstnärer och kreativa figurer av alla de slag. Proggband och bokförlag. 

Tillsammans med törstiga och luggslitna människobarn. 

En öppen och levande stadsdel. Jämfört med nu. Medelklassgetto. Plånbokens seger över anden. 

Dörren till det förflutna öppnas. Hjärtats dörr. Alltid på glänt. 

Jularna i Sandviken på 50-talet med tillresande släktingar. Trångt om benutrymme men värme, skratt och traditionell julmat. Nästan alla som var med och doppade i grytan är borta. Nu står jag på tur. Besynnerlig känsla. Vara äldst. Vart tog alla åren vägen? 

Det gamla Bruket är borta. Även i en politisk mening. Jag har debatterat nyligen i Arbetarbladet, husorgan i mitt föräldrahem, med arbetarförfattaren, som han själv nostalgiskt titulerar sig, Bernt-Olov Andersson.

Om hur SD tar över på bruksorterna i regionen. Socialdemokratins hundraåriga hegemoni är bruten. En debatt som tycks mig viktig. Ty vad händer nu? Också när massinvandring och kriminalitet färgar vardagslivet på de tidigare bruken. 

En debatt svår att föra. Försvar och sorg slår blockerande till. Ideologiskt snedvridande blick. Vägran att erkänna verkligheten. Socialdemokratins svek. 

Tyvärr har artiklarna lagts bakom betalvägg, detta otyg, på nätet.

Alla ni, mina kära vänner: God Jul! Som de uppmanade i den amerikanska polisserien "Spanarna på Hill Street": - Be careful out there!

Bild: GP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar