tisdag 3 december 2019

Statsnyttans högskola
















Tidigare kolleger på Högskolan i Gävle håller mig fortlöpande underrättad om vad som sker. Föga uppbyggligt. En docentutnämning som borde ogiltigförklarats på grund av jäv. Förutom att sökanden hade alldeles för klent på fötterna. Pinsamt. 

Det har gått inflation i docentutnämningar och professorsbefordringar. Tjugofemöresingenjör sa man förr. Nu tjugofemöresdocent som i exemplet ovan. Men den docentförklarade är kvinna. Och kvinnor skall gagnas. Kön före kompetens. 

Till mig läcks ett rysligt, ideologiskt impregnerat, interndokument om att "normmedvetenheten", alternativt "normkritiken" som det heter, i bildval skall ökas. Om jag förstått rapportens usla språk rätt. 

Alla människors "lika värde" skall speglas i bilder som förekommer i högskolan. Oavsett etnicitet, hudfärg, sexualitet, religion och så vidare. Hur tillse att "rätt" normer genomsyrar bilderna? Utlysa tjänst som bildansvarig? Bildchef med placering på rektorskansliet?

Det bara fortsätter. Förfallet. Den intellektuella nedrustningen. Detroniseringen av de professionella. Chäferiet. Skall verkligen skattepengar gå till dylikt? Tack och lov är jag därifrån. Det enda jag saknar är lönen.

Vad är det egentligen som sker där på min gamla, skattefinansierade arbetsplats? Tycks mig vara en statsnyttans institution. Glöm akademisk frihet och högt i tak. Det skall värdegrundas - tuktas. Kinesiska omskolningsläger - någon?

I "marknadsföringen" av högskolan presenteras förstås en vacker beskrivning av densamma. Rena propagandan. Betraktar man bilden ovan normkritiskt - jag kan också! - förefaller studentmålgruppen vara muslimer. Islamister finns redan företrädda i personalen. 

Osökt går min tanke till avslöjande inifrånskildringar av den svenska högskolevärlden. Lars Lambert om Upsala. Göran Hägg om Umeå. Billy Ehn, också om Umeå. Böckerna har många år på nacken. Läget betydligt värre nu än som det framställs hos de anförda.

Krämarborgen utmed Sveavägen i Stockholm, Handelshögskolan, har nyligen dissikerats. Ännu en gång. Minns i skrivande stund inte namnet på författaren. 

Statsnyttans och storkapitalets, i Handels fall, tjänande institutioner. 

Lägg till jäv och osaklighet vid tjänstetillsättningar som academicrightswatch.se gång på gång dokumenterar. Nepotism och rättsosäkerhet. Krypandet för chäfer för att få upp den personligt satta lönen. Tystnadskulturer.

Till Boston, på Harvard, var jag inbjuden. Erfor elituniversitetet inifrån. Bättre där, dessa yttersta dagar? Vete satan. Tveksamt, om jag lyssnar till signalerna från den amerikanska östkusten. 

Professorer anmäls av studenterna för "fel" ordval. Kränkningskultur. Trigger warnings. Safe spaces. Inte som i de romantiserande filmernas Harvard.

Jag säger det igen: gudskelov att jag är borta från högskolevärlden! 

Bilder: Gävle kommun, SR 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar