tisdag 14 mars 2023

Kan vi lära något av den gapande och skrikande nazidomaren?













"Vill du begå grova brott skall du slå dig ned i Sverige och söka uppehållstillstånd", raljeras (?) det i ett inlägg på Facebook. Nå, det är alltför lättköpt att ironisera över den svenska rättsstatens förfall. Men nog finns det fog för att sätta det hårda betyget förfall

Om man i main street media och alternativmedier följer med i vad som så gott som dagligen sker i konungarikets domstolar. Ännu mer vad som inte sker. Men borde

Jag läser om mörka män som begår ytterst grova gruppvåldtäkter men ändå kommer lindrigt undan när dom faller. 

Sällan utvisas de efter av staten betald inhysning. Fast de naturligtvis borde. Skälet är uppenbart. Utom för domstolarna. Rättvisan är blind - men inte i dess ursprungliga mening. 

Jag läser om mörka män som på ett offentligt badhus drar ned bh:n på en liten flicka. Mamman anmäler övergreppet för polis. När förövarna får reda på det, måste enligt hederskulturen hämnd utkrävas. 

Flickans styvfar uppsökes, misshandlas svårt. Straffet? Ja, vad tror ni. Lindrigt. Den misshandlade är chockad över den milda domen. "Om ett år är de ute igen." Han har svårt att ta det till sig. Jag förstår honom mer än väl.

Det skulle kunna lämnas hur många exempel som helst på hur gärningsmän kommer undan med skrattretande - inget bra ordval men ni förstår vad jag menar -  påföljder i vårt land. Lämnar efter sig kvinnor och barn som svårt traumatiserats. 

Kanske fått resten av sina liv förstörda. 

Men detta får inte vägas in när påföljd bestäms. Rättsstatens lagtillämpning är snäv och gagnar därför i praktiken många gånger gärningsmän som vägrar att erkänna sina brott. 

Dessutom förefaller det som om rättsskipningen är häpnadsväckande tolerant och överseende när det gäller vissa individers illgärningar. Jag syftar på bortseendet från etnisk och kulturell bakgrund. (Länge hävdades det att hederskulturer inte förekom i Sverige.)

Fråga inte nyttiga idioter som Greider och Sarnecki, fråga det allmänna rättsmedvetandet, fråga vad vanligt folk tycker. Jag vet svaret. De, liksom jag, fattar ingenting. Om ändå detta att inte fatta ändå kunde generera en kollektiv "fransk" ilska som tvingar fram förändring! 

Svenskarna är för flata. Det lydiga folket. 

Förövarna straffas inte, de skickas till kriminalvården. Notera andra stavelsen, vård. Eller hänvisas till sluten ungdomsvård, notera vård. Även kallblodiga mördare. Med silkesvantar på mottages de som begått bestialiteter. Som vore de snart förlåtna. Återanpassning? Fa´n trot. 

Jag har bestämt för mig att SD föreslagit att fängelser skall kallas fängelser och inget annat, ej vunnit gehör för detta. Men det handlar ju inte om vård, det skall inte signaleras vård. Det är ett straff som skall avtjänas.

Varför Roland Freisler (bilden), Hitlers lojale domare i Volksgerichtshof (Folkdomstolen) i Berlin? Han som gapade och skrek i rättssalen, ful och vulgär i munnen. Jo, därför att han vägde in samhällsförsvaret när han dömde. Jag vill väga in traumatiseringen

Domaren skall kunna säga: "Jag kan inte döma ut ett kortare straff än femton till tjugo år med tanke på hur offret traumatiserats." Lika för lika. Det är rättvisa, det. 

Det är inte brottslingen som skall visas hänsyn, det är offret och de anhöriga. Om ändå en svensk domare idag vågade säga: "Jag vet att jag inte kan med nuvarande lagstiftning. Men beaktande den traumatisering du åsamkat offret skulle jag vilja döma dig till ett mycket långt straff." Men den domaren, utrustad med ett sådant civilkurage, finns inte. 

Den övriga västvärlden måste undra vad vi håller på med i de förhärdade brottslingarnas paradis. Jag skäms. Och känner mig oerhört otrygg. Detta orättens Sverige är inte mitt.

2 kommentarer:

  1. Före plyschliberalernas tid fanns det en rättsskipning som ibland gjorde saker med syftet: androm till varnagel. Kanske dags att damma av den.

    SvaraRadera