torsdag 8 juni 2023

Spegel, spegel på väggen där















When I get older ... many years from now. (The Beatles: When I´m Sixty-Four)

Jag vill minnas, eller så är det en efterhandskonstruktion, aldrig säker nuförtiden på vad som är det ena eller det andra, att när Nina Lekander, denna förtjusande berlinerdam, recenserade min Livbok i Expressen så kommenterade hon att jag tagit upp mitt ökande antal leverfläckar i boken. 

Jag antar att jag hade gjort en koppling mellan min livshotande sjukdom och de störande fläckarna.

Kroppen åldrades snabbare än vad den skulle ha gjort om jag inte drabbats av kräftan. Så framställde också en obarmhärtig sjuksköterska på Hematologen i Upsala det vid femårskontrollen: "Du måste inse att du blivit tio år äldre somatiskt genom sjukdomen." 

Hoppla. Ingen munter upplysning. Inte för den som livet igenom brottats med svåra utseendekomplex. Nej, jag är inte ute med håven. Jag är bara ocensurerad och rakt på sak. 

En gång på flygplatsen i Alicante, i väntan på avresa till Sverige, hamnade jag i samspråk med en äldre engelsk gentleman. Och vi slant in på att prata utseende och åldrande. Inte vet jag varför vi hamnade där. Men så är det väl med old men. Vad skall vi annars prata om?

Knappast rockband, förlåt Stones med hårdtränande sir Jagger, och brudar. 

"Gör som jag, raka dig utan att titta i spegeln." I smyg betraktade jag hans gammelmansansikte. Han skrattade gott åt sig själv. Beställde in en ny pint

Var det inte Oscar Wilde (dandyn på bilden ovan) som skrev, jag kan minnas fel om detta också men ids inte konsultera Google eftersom jag "minnestränar", om ett porträtt som åldrades men inte den porträtterade? 

Kanske jag kan tillämpa Wilde, lura mig själv genom att tänka att spegelbilden med den där gamla gubben inte är jag. 

Betraktelsen föranledd av att jag i badrumsspegeln i ett obevakat ögonblick, när jag rakade (!) mig, noterade fläckar i ansiktet som inte varit där förut. Men man vet ju aldrig. Plötsligt upptäcker man något på sin kropp som funnits där länge. Misstänker man.

Det är då själva fan att man skall åldras och "fläckas" som en dalmatiner! Kan det inte förbjudas? Ta med döden på samma gång. Inte för inte säger man ju "kistrosor" om leverfläckarna. Fy satan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar