fredag 17 november 2023

Fel människor dör












Den arla morgonstundens ocensurerade tankesprång är naturligtvis helt bortkastat. Detta att i mitt liv har "fel" människor dött, "fel" blivit kvar. "Dör man, så dör man" som den filosofiskt lagde rörsliparen Pousette på Sandvik lakoniskt brukade muttra över termoskaffet. 

"Inget mer med det. Nu hugger vi i."

Inte har jag kunnat välja vilka jag har fått ha kvar, om bara så hade varit! Dem jag hade utbyte av, de har försvunnit in bland skuggorna. Kvar tröklåsen, salig mors uttryck. Den ene mer ointressant än den andre. 

Idag Göte Kildéns (fotot) dödsdag. Blott ett år sedan han gick bort. Vi var inte vänner men hade sporadisk kontakt från och till. Göte var för mig Facklig Opposition på Volvo. Inget socialdemokratiskt klassamarbetande krypfack, utan en trade union i ordets bästa mening. 

FO skrämde slag på de intellektuellt svaga höjdarna på bilföretaget. Vännen Jan Milch har berättat för mig att de sprang och gömde sig när FO-representanter sökte dem för förhandling. De klarade inte argumentationen. 

Osökt tänker jag de retoriskt fullfjädrade ledarna för gruvstrejken på LKAB, Harry, Elof och de andra. En nagel i ögat inte bara på LKAB-ledningen, utan även LO-diton.

Jag tillhör dem, och jag är i gott sällskap med Marx och Engels, samt den socialdemokratiske pionjären Axel Danielsson, som har sett en stor potential i fackföreningarna. 

Men då skall det vara "riktiga" sådana och inga arbetsköparens förlängda arm som S målmedvetet har förvandlat dem till.

Storavdelningsbildandet och centraliseringen först, sedan 70-talets arbetsrätt, därefter urholkning av en redan tunn LAS. S insats för att dra tänderna ur facket som de arbetandes kamporganisation har varit ihärdig. 

Jag ser förre kommunalordföranden, nuvarande partisekreteraren, Tobias Baudin framför mig. Med paradvåning på Sveavägen. Usch och fy. Arbetarledare, den figuren? Kyss Karlsson!

Nå, det skulle ju handla om Göte. Utmärkande för honom, denne sällsynt skarphuvade, var att han gjorde skillnad under sin jordavandring. Skillnad för oss andra. Vi har för få sådana. 

Foto: Internationalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar