torsdag 18 april 2024

Starka kvinnor ska det va´!

















Idag har Valdemar namnsdag. Det leder inte mina tankar till Valdemar Atterdag och hans bedrifter. Jag är ju en enkel själ från den lilla stan i skuggan av Verket. Nä, jag tänker Selma och Fridolf Olssons svärson Valdemar. 

Som dyrkade dottern Maggan givit smeknamnet "Lillen". Vilket föranleder Fridolf, innan han träffat svärsonen, få för sig att storken anlänt med ett barnbarn. Snabbt införskaffar kontorschefen barnvagn, blöjor i mängd och hur mycket mjukdjur som helst. 

Lycklig över att bli morfar. Här ska inte sparas på sekinerna!

Friiidolf!!! Jag kan höra Selmas dånande stämma, i magnifika Hjördis Pettersons gestaltning, hon var Selma, anropande sin toffelhjälte till make. Spelad av underbara Douglas Håge. Han, å sin sida, var Lille Fridolf. Ingen kunde gjort dem bättre.

Selma och Lilla Fridolf var Rune Mobergs skapelse. Nog var han väl också inblandad i bildtidningen Se som med sina bilder slog allt? Apropå slog, det fylliga bildreportaget från Ingos seger över Floyd i  Madison Square Garden glömmer jag aldrig. 

Samma sommar 1959, när badvattnet aldrig svalnade och getingarna envisades runt saftglaset, skaffade pappa mig ett par gulsvarta gympabrallor med FLOYD mitt på fram. Av någon anledning hamnade mina sympatier hos den besegrade, inte hos mannen med Tors hammare. 

Kanske för att jag tyckte synd om Floyd. Vi kände så för svarta människor, "negrer" som vi sa, på den tiden. Och hade aldrig träffat någon IRL. Bara sett på bild, som i Se.

Ursprungligen var Selma och Fridolf en radioserie. När jag dock letar på Öppet arkiv, SVT Play, kan jag inte hitta någon film med det såta paret. Har de "normkritiska" varit framme? Stereotypiska, heteronormativa könsroller? I en transgendertid med könsbyten. Uj, uj, uj.

Ett tag fanns flera roande rullar att tillgå på samma Öppet arkiv, om jag inte missminner mig. Högtidsstunder för en sann nostalgiker! Ett Sverige för evigt borta. Före du-reform och annat civilisationsnedbrytande.

Jag växte upp i vad feministerna benämner ett matriarkat. Bruket, det var kvinnornas rike. När toffelhjältarna behövde smita undan sina Selmors dominans, var det vedboden som gällde. Farsan hade garaget. Min svåger stack gärna ut på Storsjön och fiskade. 

Min syster var inte att leka med, sannerligen sin mors dotter. Och liksom med min mor, hade vi våra duster.

Min uppväxt har präglat mig. Starka kvinnor har alltid tilltalat mig. Men jag vågar tro att jag inte upprepade gånger förälskade mig i min mor. Som väl ortodoxa psykoanalytiker skulle påstå. Den första kvinnan som idealtyp. Se där, ännu ett akademiskt färgat uttryck. 

Som alla redan vet. Upsala tävlar helt klart med Sandviken om utrymmet i min bestående föreställningsvärld. Lasseeeee!!!

Bild: Serier & Sånt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar