tisdag 5 april 2022

Gå, tigrinnorna, gå!














Brynäs Hej, Hej, Hej / Kom och sjung med mig / Var med och hylla vårat lag

Det är bara att tillstå, jag är en fördomsfull gubbstrutt. Se damfotboll? Aldrig. Damhockey? Varför det? Det är ju inte tillåtet att tackla, har jag hört. Det finns väl bättre sätt att slå ihjäl livstid. Men även den fördomsfulle kan ändra på sig. 

Damfotboll kan jag mycket väl numera tänka mig att se. Även gjort - med stort engagemang. Deppade över Caroline Segers missade straff i OS-finalen 2021. Sablar, också!

I förrgår slog jag mig, fortfarande med viss tvekan ska bekännas, ner för att se Brynäs damlag möta Lule i SM-final. Wow! Fart och fläkt, fullt ös. Egentligen roligare än SHL. I den ligan mest bök och stök. Grekisk-romersk med klubba. Högavlönade grofsingar som stångas.

Jag minns chocken när jag, efter att flyttat till Gefle ett år in på 1990-talet, började gå på hockey igen. Efter alla år. Klapp-klapp-spelet, i starkt minne från gamla Isstadion, helt borta. Fasthållningar och destruktivitet, föga kul. Spel som liksom kom av sig hela tiden.

Fick för mig att det var bättre på den gamla, goda tiden när spelarna inte var heltidsproffs. Sveriges bäste spelare genom tiderna, the one and only Lill-Strimma från Timrå, var väl målare. Hasse Dahllöf polis, följdriktigt kallad "Länsman".

Jag minns inte vilken förbundskapten som tyckte spelarna borde chilla - jodå, jag kan jag också! - mer och inte lägga all tid på hockeyn. På den gamla, goda tiden tog de väl sig både en klämtare och en rök. Tyvärr fortsatte vissa med kröken efter karriären. 

På mina ledarskapskurser deltog Joa Elfsberg, OS-silvermedaljör i Turin och duktig student. Men inte ens hon lyckades locka mig att se en dammatch. Men efter förrgårs härliga upplevelse - ikväll dags igen! Bara några timmar kvar. Oliiiidligt spännande.

Gå, tigrinnorna, gå! Och seger måste det bli, annars är finalserien över. Det räcker med herrlagets alltför tidiga sorti. 

Ove Molin som tog guld med Brynäs 1993, när Brynäs vände finalserien mot MoDo efter Tommy Sandlins beryktade samurajtal, är inkopplad. Bådar gott. 

Och målsprutan Lara Stalder är tillbaka efter avstängning. Nu tar vi Lule och fixar en femte avgörande match på torsdag! Inför en fullsatt Gavlerinken. Guldet ska hem till Gefle!

Bild: hockeymagasinet.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar