fredag 1 april 2022

Låt oss alla börja med Rinkebysvenska!










I morse, innan jag hunnit vakna ordentligt och få mig några koppar starkt kaffe, kastades jag av SVT in i en snårig debatt om att svenskar inte kan skilja på de och dem, varför vi genomgående bör skriva dom

En ung, kvinnlig svensklärare, gav ett intryck av att vara grön och nykläckt, försvarade ihärdigt dom

Hon förde en i mina öron oklar, inte så sammanhängande argumentation om "språkutveckling" och "ett levande språk", därför krävs ett dom. Jag, gamle konservative stofil, fattade ingenting. Har inte hon förresten betalt för att språkvårda och inte demontera? 

Staffan Dopping - också i studion och beskrev sig själv, nästan urskuldande, som "språkpolis" - kämpade tappert och humoristiskt just för språkvård. Citerade ledigt och obesvärat Kallifatides och Molde.

Jag njöt av hans välartikulerade framställningskonst. Utan att strö in ett eeeh mellan orden, en extremt ful och irriterande ovana som många lagt sig till med. Som om den smittade. Till skillnad från programledaren kom heller inte slarviga kolla och funka ur hans mun. 

Jag trivdes allt sämre i skolan, framförallt på gymnasiet, skolkandet tilltog. Det var inte vackra bruksjäntor som drog, utan musiken. Energin lades på vårt band. Men undervisningen var utomordentlig, genomförd av kompetenta lärare, flera filosofie doktorer från Upsala. 

Och jag upptäcker gång efter annan hur mycket jag har med mig i bagaget (ursäkta sliten metafor) från Sandvikens Högre Allmänna Läroverk. Ett stenkast från där vi bodde.

Nog fick vi lära oss att skilja på de och dem. Fattas bara. Ty skiljas skall det! Allt annat trams och uppgivenhet. Slapphet. Kan ingen sätta stopp för allt tok i detta arma land? Utbildningsministern! Har vi någon sådan?

Sedan hör väl till saken att jag är språkbegåvad, det är inte alla. Men att vårda sitt språk, det kan alla. Även om det krävs en ansträngning.

Nå, jag har ett radikalt förslag i det sönderfallande Sverige, om vilket det påstås att det är "mångkulturellt". Låt oss alla börja med Rinkebysvenska! Så behöver ingen känna sig exkluderad. Om du har gått i det nya gymnasiet, inte behövt lära dig ordet. Googla.

Du behöver nog googla på Molde samtidigt. Och kanske Kallifatides. Vad med Dopping?


4 kommentarer:

  1. Jag gissar att en språkvariant som innehåller ordet svensk skulle ses som djupt problematisk av tongivande krafter som tydligen anser att landet har någon slags (väldigt bred) kultur.

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer helt i dina synpunkter. Ljudet eeeh som hörs mellan meningar verkar få en allt större spridning och själv kan jag inte undvika att låta likadant när jag hör ljudet. Lyssnar du förresten på programmet Språket i SR P1 ? Ett intressant program tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste börja lyssna! Tack för påminnelsen

      Radera