torsdag 13 augusti 2020

Skriftställaren älskar sitt Tegel!




2007, himmel och pannkaka men så länge sedan tror jag faktiskt att det var, tog jag ett tårfyllt farväl av Flughafen Tegel i västra Berlin. Jag var helt övertygad om att det var min definitivt sista avresa från Tegel. Efter många sådana avresor genom åren från samma flygplats. 

Den nya storflygplatsen, belägen långt österut och nära DDR:s gamla flygplats Schönefeld, skulle ju tas i bruk. Således. Inget mer Auf Wiedersehen till Tegel. Inget Tschüß vid inflygning. Alles vorbei. 

Flygplatsen i öst förseddes med det vördnadsbjudande namnet Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt. Kanslern som förespråkade avspänning och ovillkorligt erkände DDR, knäböjde under ett statsbesök i Polen för att hedra nazisternas offer, har givit namn åt flygplatsen.

Allt verkade gå som på beställning. Men sedan hände något. Och ingen, jag har försökt luska ut det men gått bet, kan säga vad det var. Ännu har storflygplatsen inte öppnat. Den står där långt ute i det som var DDR färdig och klar. Väntande på flygplan från när och fjärran. 


När jag flög med Norwegian till Schönefeld förra året - faktiskt enda gången jag tagit mig dit under alla år - spanade jag efter den den uppskjutna flygplatsen. Men icke. Kanske är det en imaginär flygplats? Den har aldrig funnits i fysisk mening. Nja, jag har sett fotografier. 


Inne i Berlin uppfördes, utan oöverstigliga problem, den nya imponerande glasomhöljda Hauptbahnhof, tysk ingenjörskonst i världsklass. Såsom vi alla känner den genom otaliga exempel. 


Men denna nya, mycket påkostade, flygplats långt från Berlin Mitte och civilisationen, höll jag på att skriva. Vad har hänt egentligen? Tillfälligheternas grymma spel, ödet eller gudarnas förbannelse? Korruption och maffiosos inblandade? För många slevar i samma soppa?


Om jag fortfarande gav kurser i projektledning skulle detta vara ett utmärkt case att fördjupa sig i. Rena detektivarbetet. Vad har bromsat igångsättandet? Utdraget under så många år. Vilka är ledtrådarna till gåtans lösning? Skulle Janne Josefsson fixa det? Ug:s redaktion?


Måste rentav Wallraff tillfrågas?


Nå, enligt de senaste officiella uppgifterna skall 31 oktober 2020 vara det avgörande datumet. Då skall Tegels saga vara all. Den flygplats som öppnades 1948. Och nya BB öppna. Under pompa och stått, får man antaga. Med Mutti - växte upp i DDR - som klipper banden. 


Man har redan tränat in-checkning, ett stort antal frivilliga infann sig med resväskor. En tidig generalrepetition. 


Den som lever får se. Hursomhelst räknar jag, som i likhet med flera tusen berlinare kallar mig Tegelretter, att hinna med ännu en tur till Tegel. Och det snart. Om inte den förbaskade coronan sätter p för det. I våras gjorde den det. Det kändes tungt. Ekstrand hängde på repen. 


När - jag vägrar skriva om - jag lämnar och planet stryker över de från fyrmaktsockupationen av Berlin kvarlämnade franska barackerna kommer ögonen på nytt att tårfyllas. Skriftställaren älskar sitt trånga, opretentiösa men ack så charmiga Tegel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar