tisdag 12 oktober 2021

Jan Myrdal kommer tillbaka efter sina vingar







Jag minns från min tidiga Upsalatid när ett lösnummer av Aftonbladet kostade 50 öre (75 öre på helgerna). Min dåvarande sambo och jag införskaffade alltid 2 exemplar av tidningen. På lördagar kompletterat med kartonginhysta läckerheter från Ofvandahls eller Güntherska. 

Två tidningar, så att vi på varsitt håll förväntansfulla kunde kasta oss över Jan Myrdals spalt. Alldenstund han medverkade. Först av allt i tidningen ivrigt bläddra fram till honom.

Hans skriftställningar en given läsning genom åren. Den personliga tonen, blandningen av högt och lågt. Hans auktoritativa röst bakom raderna. Den ibland egendomliga, korthuggna meningsbyggnaden. 

Mer än böckerna. Jo, barndomsskildringarna förstås. Isdrottningen Alva som kastade sin kalla skugga över pojken, en Mårran i Brommavillan. Nog präglades han, som alla vi andra, av sin barndom. 

Där finns nycklarna till förståelsen av den vuxne Jan. Ingen genomskinlig person, om än till synes gränslöst självutlämnande. Men alla behöver någon som speglar en, man klarar inte det på egen hand. Inte ens Jan Myrdal. 

I födelsedagspresent, i slutet på 80-talet av min nuvarande hustru, förärades jag en kattunge som vuxit upp hos Myrdal och Kessle. Vi hämtade den lilla, tigerrandiga sötnosen i Mariefred. Döpt till Pip-Lisa, men omdöptes snabbt till Nisse. 

En oerhört klok varelse, pratsam så in i attan, höll gärna monologer - docerande utan att vi fattade ett barr. En produkt av uppväxten hos Jan Myrdal, må man förstås ana.

Långt, långt senare sista gången IRL: Myrdal-seminariet i ABF-huset i Stockholm med Skriftställaren i centrum. Signerade Ett andra anstånd, hans sista bok (som effektivt punkterade Lasse Didings antydan om demens.) Idel grånade rödskägg fyllde salen.  

Sorg i sinnet vid insikten: en efter en av oss fyrtiotalister lämnar. Nog var det en klart utstickande generation! Som ingen före eller efter. Klart jag är biased, själv fyrtiotalist, om än född sent i samma decennium.

Peter Kadhammar skrev mycket nedlåtande om Myrdalseminariet i AB. Utan att ens vara på plats. Saknar han heder numera? Eller var det ett slags inlindad avbön?

Myrdals häftigt omdiskuterade ställningstaganden - på tvärs mot vad man borde tycka enligt de, enligt dem själva, rättänkande - gällande Kambodja och Himmelska fridens torg tjatades det om i vissa nekrologer. Jag delar dem icke. 

Hans försvar för litteraturprofessorn Robert Faurisson och yttrandefrihet även för historierevisionister - självklart. 

Vemodigt var det att se - med mogen ungdom-rabatt och i sällskap med ett tiotal andra seniora i publiken som av för mig oförklarliga skäl skrattade sig genom hela filmen - I väntan på Jan Myrdals död på biografen Zita i Stockholm i afton. 

Inte endast för att Myrdal framstod som alltmer trött och kraftlös, en uppgiven gammal man. Det känns som om något definitivt är över, och det utgör en viktig del av min historia. 

Den illojale intellektuelle Myrdal är död. Ingen kan kliva i hans skor. Men hans ord finns kvar för omläsning gång på gång. Hans betydelse för mig och mitt liv bleknar aldrig. Mitt stapplande försök att vara en kritisk intellektuell.

Jag minns plötsligt vackra, samtidigt gåtfulla, ord från Fernando Garcia Lorca: "Jag kommer tillbaka efter mina vingar." Jag vet inte riktigt vad det betyder, men det känns rätt. Räcker så.

Jan Myrdal har vingar att hämta. 

10 kommentarer:

  1. Vissa anser att svenska intellektuella ofta speglar ett pk-samhälle där StorTänkaren framstår som en odräglig sosse. Kyliga analytiker tycks vara bristvara, sådana som bara presenterar en sanningssuktande slutsats & sedan inte bryr sig så mycket om den uppskattades eller ej (& som inte nästan kräver att andra bugar för StorTänkarens hugskott).

    SvaraRadera
    Svar
    1. kyliga analytiker som lägger fram slutsatser och sedan inte bryr sig hur det mottages, det vill vi ha mer av! Men ingen verkar vilja ha sådan personligheter idag. I mitt arbete möter jag det offentliga pk-folket och på fritiden möter jag det som är pk i stugorna, båda grupper verkar vara ointresserade av att faktiskt försöka få reda på sanningen, de känner sig så bekväma med det de har och att få peka finger åt "dom andra". Jag upplever väl att en offentlig person försöker lite, det är Leif GW, men han balanserar antagligen på gränsen till vad som är tillåtet, och kanske får han hålla på för att han är lite pajas också, jag vet inte... /Pedro

      Radera
    2. GW Persson anses som politiskt ofarlig, därför får han hållas. Jag tänker osökt en person som i decennier varit kritisk mot USA:s utrikespolitik, knuten till det prestigefyllda MIT i Boston: Noam Chomsky. På honom vill jag applicera begreppet "repressiv tolerans", han får hållas, så att systemet kan peka på att åtminstone en mot det kritisk får vara det, det "demokratiska" systemet förlänar sig självt därigenom legitimitet. Ingen konspirationsteori, nota bene. Jag talar om en funktion.

      Radera
    3. Ja, i USA finns kanske ett annat mod i systemet så man tillåter en sådan person som Chomsky och några till. Myrdal skrev lite om det också om jag inte minns fel? Att det politiska klimatet inte har trängt in i unisersitets- och forskarvärlden på samma sätt där som i Sverige?/Pedro

      Radera
  2. Inget utrymme för intellektuell illojalitet. Efter Myrdal... ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intellektuell illojalitet låt ju som en självmotsägelse... Var tog seminarierna med tysk förebild vägen, där olika ståndpunkter och teorier på riktigt prövas mot varandra? Med respekt för varandra. De seminarier man idag upplever är mer som halleluja-möten med Livets ord. Ryggdunk och beröm. Aldrig kritik och ifrågasättande. När jag nån enstaka gång bemödar mig med att ifrågasätta de värsta avarterna viftas frågan bort eller så säger nån att det är "kul när folk tänker utanför boxen". Kul, ja. Sen är det bra med det.../Pedro

      Radera
    2. Du kan ha en poäng, beroende på hur man hanterar begreppet, man SKULLE kunna säga att ÄR man en "sann" intellektuell, är eller BÖR man per definition vara illojal mot makten och dess föreställningar. När jag befann mig i högskolevärlden skiljde jag mellan akademiker och intellektuella, man kan vara det första (pipor som makten blåser genom, skulle JM säga) utan att vara det sista, och tvärtom. Nå, jag återvänder till begreppet"intellektuell illojalitet" i den bok jag just nu håller på med, utifrån Hannah Arendt.

      Radera
  3. Intressant, och håller verkligen med - akademiker och intellektuell är inte synonymer. Ser med spänning fram emot boken!/Pedro

    SvaraRadera
  4. PS Det blir f ö riktigt tramsigt när svenska akademiker förfäras över medlöperi i andra länder och epoker. Medlöperiet slår ju alla rekord här och nu...

    SvaraRadera
  5. Medglidandet var utbrett inom högskolevärlden, en tystnadens kultur rådde.

    SvaraRadera