söndag 13 mars 2022

Evighetsförnimmelse










Vaknar med huvudpina, snabbt intages 1 gram Alvedon. Därefter rask morgonpromenad ut mot Fredriksskans hamn. Avspärrat område av säkerhetsskäl. Igår seglade en rysk oljebåt in. Mot himlen reser sig tre superkranar som långhalsade giraffer upp mot blå himmel.

Man kan spana in nyförvärven på mycket långt håll. Ett landmärke. 
 
Det var ett tag sedan på grund av isigt underlag. Jag älskar ju att begå denna promenad ut till Birkenau som vi döpt björkdungen på andra sidan Skansbron till. Men inte efter dödslägret utan tyskans "björkdunge", enligt min icke-auktoriserade översättning. 

Ljusa björkar kan nästan konkurrera med boken, mitt favoritträd. Skånes bokskogar, som Vilhelm Ekelund nostalgiskt besjöng. Och Vendsyssels, invid det hyrda sommarhuset. Bort detta fabrikslandskaps dystra, mörka skogar!

Plötsligt, för allra första gången, observerar vi en säl. Ett muntert huvud sticker upp ur det vatten som till stora delar fortfarande är isbetäckt. Våren tvekar ett spass, även om fåglar kvittrar och himlen är ljus. Giv mig då äntligen vår och vårvindars sus!

Tyst som i graven, brukar man säga. Tyst är det aldrig på denna människoglesa plats utanför staden. Jag tänker på Mikael Strömberg, sympatisk, fyndig ljuskonstnär. Hans förmåga att fånga och förmedla vardagens ljud som vi lätt missar i vår stressade tillvaro.

Jag minns en resa till Capri, ditbjuden av framlidne vännen Gunnar, bosatt där med sin Marianne några månader varje år. Grundade en filosofisk park på den ö som betrampats av Vladimir Lenin och andra historien påverkande figurer.

Jag satt och såg ut över havet bort mot Ischia på Amalfikusten med sin slocknade - nå, slocknade och slocknade, beredskap hålls för det utbrott som inte definitivt kan avskrivas - vulkan.

I sinnet smög sig sakta på en upplyftande men samtidigt lugnande känsla av evighet och oföränderlighet. Lite av samma sak kan jag känna under denna promenad med riktning den avspärrade hamnen. Natur som fanns före och kommer att finnas efter mig.

Ett naturreservat passeras, enligt uppgift med en växtlighet man inte hittar någon annanstans i Europa. 

Hem för att slå på tv:n. Paralympics. Till detta starkt kaffe. Another day in life.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar