måndag 18 juli 2022

Tillbaka till 1800-talet!












Enligt mitt förmenande så växer SAS-strejken i principiell betydelse för varje dag. Den blir allt viktigare och viktigare med implikationer för hela den svenska arbetsmarknaden. 

Enligt statstelevisionens skattefinansierade utsända -  vem hävdar att dessa okunniga jeppar är vänstervridna, förresten? - utanför Näringslivets hus i Stockholm så kräver SAS hårresande nog att piloterna skall gå med på att skriva in 8 (!) års strejkförbud i avtalet. 

Jag tar mig som tidigare fackligt aktiv för pannan. Strejkvapnet är det enda vapen en fackförening har. Avhändar man sig detta - till råga på allt frivilligt - kan man lika gärna skrota facket. 

Det ryktas, sant eller ej, att piloterna är villiga gå med på att sträcka sig till 6 års strejkförbud. 

Hur i hela friden tänker man? Fattar man inte vilka de generella konsekvenserna blir av en sådan reträtt? Och hur påverkas medlemsrekryteringen? Varför överhuvudtaget vara med i facket?

Dessutom vore en dylik uppgörelse - "deal" säger de i statstelevisionen - ett brott med den svenska förhandlingsmodellen. Det liknar korporativism, en uppifrån påbjuden struktur som avväpnar de anställdas organisationer och avskaffar den fria förhandlingsrätten. 

Piloternas kamp är allas. Lyckas SAS få facket att gå med på ett strejkmoratorium har, i förlängningen, anställningsotrygghet och maktlöshet fått ett mer generellt fäste på svensk arbetsmarknad. 

Inte bara gigekonomins mopedbud är därmed utsatta, även högavlönade grupper.

Det enda rimliga svaret på SAS hutlösa framställan är att resolut och bestämt nej. Och att markera beslutsamhet genom att förlänga strejken. 

Vore jag medlem i pilotfacket, och mina företrädare accepterade ett strejkförbud, lämnade jag organisationen bums. Det är ju i så fall inte längre en fackförening värd namnet. Snarare en arbetsköparvänlig intresseorganisation.

Fotnot. En tidigare student till mig, numera tjugofemöresprofessor (det vill säga befordrad på en regional högskola), dyker upp i rutan, benämnd "förhandlingsexpert", hasplar ur sig trivialiteter. Snabbt bort med ljudet från dumburken!

Bild: forfattaren.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar