söndag 17 maj 2020

Morgondikt
















Blott vind
Inget mer
Vind

Vi åldras
Förgrovas
Någonting händer med vår hud 
Vi betraktar oss själva i spegeln 
som betraktade vi en inträngling

Åtminstone så för mig
Jag känner mig inte 
som mannen där i spegelglaset

Förliden natt efter tolvslaget
Spotify
Marianne Faithful
En gång vacker som en dag

Nu förgrovad
Hes röst
Broken English

Jag skrev bok om Søren och Marie Krøyer
Hon, Danmarks vackraste kvinna
En gång i København
En servering nära universitetet 
där Georg Brandes föreläste för fulla hus

Vithårig, böjd gumma dyker upp i gränd
Det är hon
Marie

Och det är många år senare
Jag reser mig upp
Hon försvinner bort
Som om hon inte nyss var här

Strax har ingen av oss varit här
Som vore vi vind
Blott vind
Inget mer

Bilden: Marie Krøyer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar