torsdag 17 september 2020

Maskens fascism


Det fruktade Gestapo hade inte många på sin anställningslista. Det krävdes inte någon stor kader av hemliga poliser för att hålla samhället i ett järngrepp. Det fanns ju gott om tjänstvilliga ”inofficiella medarbetare” som de senare kom att kallas i DDR. 

Angivare. Bland dem barn som inte drog sig för att ange sina föräldrar om de mellan hemmets väggar knystat något kritiskt om Hitler. Det totalitära tog sig in överallt. Inga fredade zoner.

I Sverige påstås vissa organisationer vilja bryta den förhärskande tystnadskulturen, åtminstone hävdar man att det är syftet, genom inrättandet av ”visselblåsare”. Lär knappast hjälpa mot det förslavade folket. 


Vem skall blåsa i pipan? Skall det vara en tjänst? Hur skydda blåsaren? 


I dörren till hotellets frukostmatsal en bastant kvinnlig grindvakt. Delar ut plasthandskar att träs på när mat skall hämtas samt påminner om den ansiktsmask som jag redan bär. Jag har den på mig hela tiden när jag rör mig i hotellet utanför mitt rum.


Alla i personalen bär mask. Och riktar vassa blickar mot en gäst i foajén som låtit masken glida ned under hakan. 


I butikerna är alla kunder maskförsedda. Jag tror inte att det är lag på det utan mer en rekommendation. Till skillnad från i kollektivtrafiken där man ådöms grova böter om man inte bär mask. 


En kuslig stämning sprider sig i vardagssamhället. Rädsla urholkar själen, visste Fassbinder. I Tyskland har en kollektiv rädsla etablerat sig. Under masken rädsla för att det hemska viruset skall drabba en. 


Människor iakttar noggrant påbjudet avstånd, backar och glider snabbt som attan undan när närkontakt håller på att uppstå. Den farliga beröringen måste till varje pris undvikas.


Läser om att det tipsas anonymt när människor har fest inne i sina lägenheter med alldeles för många närvarande enligt tipsaren. Vet inte vem man ringer, om det är polisen eller sociala myndigheter. Och vad förväntar man sig skall ske? Utryckning med blåljus? 


Pasolini såg i den likriktande konsumismens system den moderna fascismen. I Tyskland, med sin mörka historia, är det ansiktsmasken som bereder väg för den moderna fascismens övervakning av medborgarna. Förlåt, det sköter människorna själva. 


Med masken på är alla identiskt lika. Inget ansikte som avslöjar några känslor. Den perfekte undersåten, förlåt jag menar medborgaren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar