fredag 22 januari 2021

Jag hör vad du säger










Tränaren Peter Andersson (bilden) i GD när han skall förklara varför Brynäs, tack och lov suckar jag och många andra hängivna supporters landet runt med mig, äntligen verkar ha vänt förlust till vinst: - Alla har fått säga sitt. 

Jaha. För mig är det rena självklarheten när vi pratar om modernt ledarskap. Den bild jag fått av den mytomspunne Andersson, som hälsades som en frälsare när han skrev på för ett av Sveriges mest meriterade lag, har varit den att han inte utövar ett modernt ledarskap.

Tvärtom. Snarare har jag tänkt gammal auktoritär Boork management. My way or highway. Som spelare som haft Boork som tränare avslöjat i förtroende för mig. Fattar inte att de lät honom hållas. Vilket jag också framförde till dem. Bort sådant ledarskap.

På kursen Sport Management som jag gav vid Högskolan i Gävle (HiG)* märkte jag snart hur drillade Brynässpelarna var. Legendariska namn allihop. Ove Molin, Tommy Sjödin, Janne Larsson och andra stjärnor. Vilket bländade mig till en början, om sanningen skall fram. 

Minsta uppmaning från "magistern" och den åtföljdes omedelbart utan ifrågasättanden. 

Apropå HiG minns jag chäfer som alltid deklarerade: - Jag hör vad ni säger. Det betydde förstås alls ingenting. De struntade blankt i vad medarbetarna sa eller tyckte. Särskilt en flane, en lömsk figur bosatt i Upsala, använde det som ett mantra.

Förre rektorn Leif Svensson, som försökte sätta dit mig för tjänstefel efter att jag i en satirisk artikel skrivit att jag utan undantag godkände alla studenter, inklusive deras hundar och svärmödrar, toppade med att efter en förhandling mellan honom och facket utstöta: 

- Jag hör vad ni säger och tar det med mig.

Ingen av oss fackliga representanter undrade, kanske blev vi perplexa eller också var vi redan luttrade och uppgivna, vad han mer exakt hört och skulle "ta med sig". För att göra vad med? Äh, bara floskler från Svensson. Han försökte fräckt dra oss vid näsan.

Jag känner spelare i dagens Brynäslag. Jag får väl höra med dem om vad Anderssons ord betyder i praktiken. Med mina chäfserfarenheter från HiG måste jag tillstå att jag är skeptisk. Det självklara ska inte behövas sägas. Praktiken skall tala. På isen bedöms ledarskapet. 

Men nog är det ta mig sjutton bättre fart på Brynäs nu än tidigare under säsongen! I går mot Oskarshamn rena klassiska Brynäsandan, som i fornstora da´r. En för alla, alla för en. I morgon Växjö borta. Tre poäng, om jag får be. Hör vad jag säger!

* Av för mig svårbegriplig anledning lades utbildningen ned trots det mycket stora intresset i omvärlden. Nå, jag har mina misstankar om skälet.

Bild: Karin Johansson, GD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar