lördag 4 januari 2020

Döden i badkaret















Revolutionären Jean Paul Marat mördades överrumplande i badkaret med kniv av Charlotte Corday. (Tavlan ovan, "La Mort de Marat", är målad  av Jacques-Louis David 1793.) Om Marat och mordet har skrivits pjäser. 

Jag minns en sevärd sådan framförd på en av de svenska scener jag nästan aldrig hedrar med ett besök. Gösta Ekman i huvudrollen som Marat. Mycket bra gestaltat. Jag tycker att han konfirmerade den bild jag har skaffat mig av Marat. 

Han blev "min" Marat där på tiljorna. Beslutsam och reflekterande. Samhällsomstörtare och visionär. 

Studentledaren och samhällsfilosofen Rudi Dutschke dog i badkaret i Aarhus på julaftonen 1979. I sviterna efter de skott en högerextremist avlossade mot honom på Kudamm i Berlin i januari 1968. 

En av den reaktionära Springerpressen vilseledd och förvirrad figur som i fängelset greps av djupa samvetskval och begick självmord.

Rudis liv slutade i ett epileptisk anfall. Han hade mirakulöst nog återhämtat sig efter attentatet. Men inte tillräckligt. Döden lurade inuti huvudet. 

Före jul läste jag en lång intervju i BZ med Rudis änka Gretchen. En gång en vacker mörkhårig kvinna som numera på fotografier, inne på sitt sjuttioåttonde år, framtonar som en söt liten gumma. 

Vemodsframkallande ord från henne. Med anledning av att fyrtio år gått sedan hennes makes död. Fyrtio år! Det är ju inte klokt. Det känns som om det var i går. 

Wolf Biermann har skrivit en finstämd dikt om Rudi och hur han dog i badkaret. Den karismatiske ledargestalten Rudi, som trubaduren benämnde "den milde". 

Och så har vi the Doors frontman, Jimi Morrison. Död i en hjärtattack i badkaret i Paris blott 28 år gammal. En mycket begåvad poet som drogerna tog. Snarare: Morrison begick ett utdraget självmord med sitt drogmissbruk. 

Vad jag minns så drog han till Paris i syfte att minska på drogintaget och skriva poesi. I Ljusets stad blev han kvar efter sin död. Jag har besökt hans grav på den väldiga kyrkogården Pére-Lachaise. Nedklottrad sten. Vinddrivna existenser häckar invid graven. 

En saknad som aldrig bleknar. 

Den gudarna älskar dör ung, brukar det heta. Stämmer onekligen på Morrison, denne gudabenådade. Utan ironi kunde man skriva: den gudarna älskar dör i badkaret.

De tre i badkaret döda: människor som under sin korta jordavandring på olika sätt gjorde stor skillnad. Aldrig bortglömda. Ej tre grässtrån bland otaliga andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar