söndag 5 januari 2020

I de tystas region













Jag bor i en region där fabriker har stått och står ännu
Till fabrikerna beger man sig inte för att träffas och prata med varandra
Inte för att bryta ensamhet
Inte för att hålla tal
Till fabrikerna beger man sig för att arbeta
Om än sida vid sida
I fabrikerna produceras inte bara materiella ting
Där produceras Fabriksmänniskan
Hon tillverkas inte över en natt
Det tar sin dryga tid
Innan människan blir fabriksmänniska
Det kan ta år
Själar skall slipas av
Vassa kanter
Motståndets suckar lagras i kropparna
Vrålet i strupen klumpa sig
Snabbare går det att producera materiella ting
Fabriksmänniskan behöver tidigare fabriksmänniskor för att bli en fabriksmänniska
Tystnadens arv överlämnas
Och det krävs varnande exempel
För att inte lockas sluta vara en fabriksmänniska
Sådana som försökte men det gick illa för
Fabriksmänniskan måste förlora sitt liv
Bit för bit
Dag för dag
I den region där jag bor omges jag av fabriksmänniskor
Det är en tystnadens region
Om natten inbillar jag mig urskilja viskningar
Vad som hörs är ljuden från de aldrig tigande fabrikerna
Det är inte människornas ljud
Fabrikernas ljud är det omänskligas ljud
Ingen tystnad bryts


Till minne av författaren Erik Johansson (1914 - 2013)

Bild: Böcklin, "De dödas ö"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar