söndag 26 april 2020

Låtom oss vara desperata!
















Gunnar Ekelöf (på bilden i tankfull pose), en av de främsta modernistiska europeiska poeterna och som jag ofta återvänder till, medverkade i Grönköpings Veckoblad.

Jag borde, skäms att tillstå det, vara mer förtrogen med denna muntra publikation än vad jag är. Jag har försummat den. 

Huruvida Ekelöf, som begick den uppsluppna diktsamlingen Strountes, är upphovsmannen till en text  i samma illustra veckoblad om desperatismen - den enda ism som enligt textmakaren återstår efter alla andra ismers död - det må akademikerna träta om.

Tyvärr har jag inte texten framför mig. Och den lades ut under pseudonym. Men det lutar starkt åt att det var Ekelöf. Outsidern. Och som visste som den ensamme vandrare han var: "Det som är botten i dig är också botten i andra." (Ur Färjesång.)

Kanske är det så, i dessa dystra, svarta onådstider. Desperatismen det enda som återstår. Den enda möjliga hållningen. Låt oss med andra ord vara desperata!

Mycket tilltalande för en solitär och antikollektivist som undertecknad att det inte går att basera någon rörelse eller något politiskt parti på denna sympatiska icke-ideologi. Skulle jag bestämt vilja hävda. 

Vi genuint desperata är inga anarkister, inga samhällsomstörtare, heller inga världsförbättrare, inga Greta Thunberg, inga aktivister av vilket slag det än vara månde. 

Vi är, med Ekelöfs ord, bara sorgsna. Det räcker. Det egendomliga ordet sorg är, för övrigt, så vackert. Och det kan, om man så vill, förses med ett prefix såsom om och då blir det omsorg

Tänker genast Martin Heidegger som betagande filosoferade om detta. Utifrån att vi är i världen. All filosofi startar i detta faktum, hur kunde det vara annorledes. 

Den största sorg är omsorg. Mina ord, inte den tyske filosofens. 

Plötsligt minns jag från den avbrutna hockeysäsongen, som för oss Brynälskare sannerligen var ett mycket sorgligt (!) och hemskt kapitel. 

Den förre lagkaptenen Jacob Blomqvist, som förtvivlat i C More under direktsändning med svettig panna utbröt: "Vi måste vara mer desperata!"

Enär Brynäs var på väg mot ännu en snöplig och förnedrande förlust. 

Slitvargen och kämpen Blomqvist, med det hårdast klappande av alla Brynäshjärtan, erbjöds inget förnyat kontrakt med Brynäs. Det står klart nu. Föll för åldersstrecket, kan inte uteslutas i åldersdiskrimineringens land. Fånigt nog. 

Så han kan nog tänkas ansluta sig till oss sorgsna. Förlåt, jag menar desperata. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar